Valet av teknik för mobilapplikationer

 

Den tekniska utvecklingen har gått framåt i en rasande fart under de senaste åren. För 10 år sedan var mobiler knappast något komplement till en dator utan helt enkelt en telefon som man kunde SMS:a med (WAP var aldrig någon hit på grund av hög taxa och dåligt utbud). Idag pratar man om fyra olika steg beroende på hur portabel enheten är, de är följande; mobiltelefon, tablet, laptop, och stationär dator. Självklart är de olika kraftfulla beroende på storleken och det kommer alltid finnas ett behov av mer kraft beroende på vad man ska göra med enheten – därmed kommer inte behovet för någon av dessa försvinna helt men det kommer minskas och förändras. Dagens mobiltelefoner närmar sig prestandan av 2000-talets tidigaste stationära datorer och flera experter hävdar att tablets kommer ersätta laptops inom cirka två till tre år (med ersätta menar de dock som det vardagliga och allmänna alternativet för gemene man).

joors

En debatt som startats kring utvecklingen för mobiltelefoner och tablets är den om hur applikationerna ska utvecklas. Det finns två klara vägar att gå, det ena är HTML5 och det andra är så kallade Native Apps – eller enhetsspecifika applikationer. Skillnaden mellan dessa är att HTML5 använder sig av webbteknologi och kan därmed läsas och förstås oavsett vilket operativsystem som enheten använder, det spelar således ingen roll om man har Android, Windows eller iOS. Native Apps är specifika till enhetens operativsystem och det innebär att man måste göra olika versioner av apparna för att de ska fungera till alla mobiltelefon och tablets. Även om det låter smidigare med HTML5 rent allmänt så finns det självklart fördelar med Native Apps likaså. En Native App kan nämligen utnyttja enhetens fulla kapacitet på ett sätt som HTML5 inte kan göra eftersom den senare måste förhålla sig till teknik som fungerar på alla operativsystem, de begränsningarna är inte Native Apps låsta till. Vilket som är bäst är omöjligt att avgöra och det finns argument för bägge sidor, det ena kan emellertid inte utesluta det andra utan tillverkarna måste jobba mot ett alternativ där de kan få det bästa av båda världarna.