DC Universe Online: Free-to-play recension

Nu har det gått snart en månad sen DC Universe Online bytte från att vara ett pay-to-play á la World of Warcraft, med en månadsbetalning på ~106 kr plus kostnaden av en fysisk spelskiva för 600 kr. Nu är det dags att kolla upp hur det har gått sen ny-starten och om det är värt att satsa på i framtiden!

DCUO höll pay-to-play betalmodellen från spelet släpptes i januari i år tills oktober bara p.g.a en starkt krympande kundskara och en hel del tekniska svårigheter varav vissa fortfarande kvarstår sen släppet.

Man kan minst sagt säga att det inte varit en dans på rosor för det här spelet, men tack vare att de gjorde spelet nåbart till alla via sitt nya hierarki-system så kan vem som helst med en Playstation 3 eller PC som klarar spelkraven testa DC: Universe utan att initialt slösa pengar på det. Väldigt bra att de släpper ut det så man faktiskt kan se vad det är för något typ av spel innan man fullt ut engagerar sig i det.

Många nya MMO*-titlar missar på att ge dig en gratis prov-period som titlar i andra genrer (om inte viktigare för just MMO-spel då det är ett större finansiellt engagemang). Men den nya generationen online-spel har börjat förstå vikten av att ge nya spelare en inkörningsperiod. Detta har Sony lyckats med ordentligt på omstarten av det här spelet och de tre medlemsnivåerna som finns nu är både rättvisa och fördelaktiga för din spelnivå. Jag har spelat som premium-medlem sen tre dagar efter f2p* släppet och har känt att spelet är mer eller mindre komplett redan där även om din inkomst-begränsning är lite löjlig då du överskrider den otroligt enkelt efter nivå 10 ungefär.

Spelet är nog det mest unikt spelande online-spelet jag varit med om. Det känns mer som ett hack-n-slash för konsoller med ett riktigt välbalanserat sortiment av krafter att välja emellan. Detta intresserar en spelare som mig, som inte kan stå ut med det statiska av att se sin figur mer eller mindre automatiskt slåss tills din fiende är död som WoW* gör. Det medför, i alla fall för mig, att man är mer fokuserad på vad man gör och det blir mindre troligt att du börjar göra annat medan du spelar.

Från karaktärer inspirerade av Stålmannen, Batman, Jokern, Flash och Sinnestro mm. till egna påhittade kreationer så är karaktärsskaparen en helt duglig funktion för att få ut en hjälte (eller skurk) som faller dig i smaken. De har tyvärr missat på kroppstyperna för de nio olika valen, oavsett kön, känns inte alltid passande för mina visioner då de antingen är för stora och bulkiga eller för smala och oproportionerliga (den smalaste kroppstypen har gigantiskt huvud).

Ingen bråkar med min Green Lantern!

Trots de små motgångarna med kroppsjusteringar så är resten helt otroligt att leka med och spelutvecklarna har verkligen tänkt till i hur alla kan känna sig delaktiga i en riktig levande serie-värld med dina favorithjältar. Du får verkligen slåss jämte Superman, Lex Luthor och Power-Girl mot de ikoniska skurkarna och hjältarna som du läst om sen du var liten. Det är verkligen en unik upplevelse att kunna flyga igenom Metropolis eller svinga sig med änterhake som batman(även om man klättrar och glider mest i de tidiga nivåerna) i Gotham City.

Min rekommendation är att om du nån gång varit intresserad av batman, superman, wonder woman, the flash eller några andra DC comics hjältar eller skurkar så är det här otroligt värt att se in på, men du får vara beredd på att det uppkommer ibland en del lagg och de har haft problem med servrarna sen ny-starten på grund av den stora in-strömningen av nya spelare som f2p släppet medförde. Är du däremot bara ute efter ett bra superhjälte spel där du kan skapa din egna avatar så skulle jag nog hellre rekommendera Champions Online då de har mycket stabilare plattform som det är nu, men för oss obotliga serie-entusiaster så är det här spelet en gudagåva även om det fortfarande finns problem kvar med servrarna.

Geronimoooooooooo!

Geronimoooooooooo

*MMO- Massive Multiplayer Online-spel