App Recension: Comixology

Som ett fan av serietidningar och super hjälte-tidningar generellt så har jag haft problemet med att tidningar som jag varit intresserad av antingen tagit lång tid att ges ut, inte går att hitta ibland eller att tidningen inte publiceras i lilla Sverige då det är en för niche marknad. Nu har Comixologys web-butik och mobil appar för android och iOS förändrat mina vanor av att köpa serier för evigt.

Comixology websidan som du kan använda för att läsa alla dina förvärvade digitala serier när du inte sitter vid din iPhone/iPad/Android device.

Med den försvinnande serietidningsmarknaden nu i världen så har de stora publikationerna Marvel, som bland annat ger ut Spiderman, Avengers, X-men, Iron man m.fl. samt DC, utgivarna av bl.a Batman, Superman, Green Lantern, The Flash etc. börjat med stora kampanjer för att ge ut sina serier online och i tryck simultant i USA. Detta har lett till att folk som bor utomlands kan köpa böckerna första-hand utan att bli rånade från tredje parter eller plågas av långa utgivardatum från översättningsfirmor.

Jag har använt mig av Comixology i drygt ett år nu och kände att det var dags att upplysa fler människor om det här otroliga programmet.

Själva appen är gratis och finns att hitta i Android Market samt Apples App-store helt gratis, och om du inte hunnit köpa dig en liten serie-samling så finns det en del första-nummer av serier osv. som hjälper dig att se om en viss serie är för dig. Priserna i butiken är samma som butikspriserna i USA och är upplagda i dollar-valutan, vilket gör att du kanske måste kolla i valutaväxlare för att se hur mycket du måste betala.

Mitt tips är att om du är lite nyfiken på de nuvarande serietidningarna som är i cirkulation eller vill återuppväcka bekantskapen med hjältar du inte sett på flera år så finns det inget som kan hindra dig, och om du vill köpa ett nummer så är det fortfarande väldigt förmånliga priser då alla nya DC-serier t.ex. inte kostar mer än 22-26 kr/nummer nya.